Lite historia

Hässleholms Modelljärnvägsförening, HMJF, bildades i juni 2004 då 19 personer träffades för första gången efter ett utlysande i tidningen Norra Skåne om ett ev bildande av en modelljärnvägsförening i Hässleholm.

Föreningen fick tillgång till en lokal och under det första verksamhetsåret renoverades den 250 kvadratmeter stora lokalen. En anläggning började byggas som skulle visa Hässleholms station och delar av stationsområdets byggnader och miljöer. Idéerna växte fram och snart kom Tyringe och Sösdala med på anläggningen. Under 2008 togs ytterliggare en angränsande lokal i bruk för banan och en verkstad. I november 2010 invigdes den här anläggningen av Björn "På spåret" Hellberg.

I mars 2013 flyttade föreningen till nya lokaler i fd miloverkstaden på Garnisonen i Hässleholm, där verksamheten nu är i mer ändamålsenliga lokaler på ca 700 kvadratmeter. Den gamla anläggningen sågades sönder och flyttades hit.

Anläggningen återuppbyggdes och växer nu hela tiden

Den första delen av den nya anläggningen invigdes i november 2014.

Aktiviteter

Idag har föreningen över 130 medlemmar, både aktiva och lite mindre aktiva medlemmar som i de flesta föreningar.

Föreningens medlemmar träffas helgfria onsdagar 8:30 - 20:30 och lördagar (utom första lördagen i varje månad) 8:30 - 16:30 för bygge av järnvägsmodellen i en gemytlig samvaro. Även andra aktivitetsdagar finns. T ex medlemskörningar, då man tar med sina privata tåg och kör med. Föreningen arrangerar också årligen en stor Tågmarknad med säljare och utställare inom modelljärnvägshobbyn.

Är du intresserad av modelltåg, husbygge, landskap, elektronik, vagnar, lok, tågkörning eller någon annan del av MJ-hobbyn - bli gärna medlem hos oss.