Nu är den upptäckt! En av de första älgarna på banan. Strax utanför berget söder om Hässleholm noterade en naturintresserad fotograf denna ståtliga tjur. Han laddade kameran och knäppte den på första skottet.
För alla andra älgjagande fotografer kan vi lugna er att den uppstår likt fågel Fenix och kan knäppas många gånger vid kommande besök.
Fritt vatten i Attarspsjön. Årets första kanotister har just skådats. Med tanke på lugnet som råder (all järnvägstrafik är nedlagd fram till den 31 maj pga elarbeten på sträckan) är det nog skönt att kajka runt i naturen på detta sätt.
Turisterna lockas till området kring sjön.
En ny turistattraktion har skådats på anläggningen. Att åka i öppen skrinda i det härliga 60-tals landskapet med sommarbrisen i ansiktet och doften av kreaturens "produktion" i hagen ger en ljuvlig lantkänsla.
Lagret av stommar till granar till anläggningen. Totalt ska ca 1000 granar byggas så det gäller att hålla jämna steg med landskapsgruppen som ser till att det kommer barr på granarna innan "plantering".
Granarna har nu fått barren pålimmade med spraylim och ska monteras vid en infart till ett dolt spår. Notera vagnen för provmätningar så inga granar kommer att dras med när tågen ska börja köra på sträckan.
Även nya träd behöver stöttor. Skalenliga granar får en tyngdpunkt som inte "köbeträd" har. Därför viktigt med lite fixeringshjälp när de monteras på skrå.
Till slut en liten titt in i rummet för etapp 4. Närmast platsen för Bjärnum och Vittsjö. Bak i bilden vändslingan för Stockholmsspåret och helixen för uppfart till verkstadsdelen. Vi lämnar denna etapp för ett tag nu och återkommer när stationsområdena är uppbygda.