hmjf.se använder cookies.

Förklara för mig

Jag förstår

Cookies - "kakor"

 Vi använder så kallade cookies av strikt tekniska skäl och för att underlätta den enskilda besökarens aktiviteter på hmjf.se. Informationen som samlas in är anonym och innehåller inga personliga uppgifter såsom namn eller e-postadress. Information om besökaren kan inte spåras.

 

 Om du vill kan du stänga av cookiefunktionen i din webbläsare. Det gör du genom att gå in i säkerhetsinställningarna i din webbläsare. Stänger du av cookies kan det innebära att vissa delar av denna hemsida inte fungerar.

2013

Semestrarna går mot slutet. Det syns inte så mycket för arbetet med återuppbyggnaden. Det har varit full fart hela sommaren och ännu en station har fått sin räls lagt.

Nu är det dags för miljö och husbyggen att se till att den går att känna igen.

Ser du vilken station det blir?

 

IMG 1766

Okey, den ligger strax utanför Hässleholm innan Tyringe. Jodå Finja ska det bli. Så här låg spåren på 60-talet.

 

 

IMG 1760

Man diskuterar vägar och platserna för alla nya hus som kommer att finnas i Sösdala. Uppåt 10 nya byggnader kommer att finnas med framöver. Rälsen har blivit målad och är klar för ballastering.

 

 

IMG 1784

Här är ett av de nya husen i Sösdala som just blivit klart idag. SJ's personalbostad som låg i södra delen av järnvägsområdet. Ungefär där underkörseln ligger idag.

 

 

IMG 1777

Mycket räls från gamla anläggningen ska fixas till och återanvändas. Kontroll att de är funktionella efter tvätt och omlödning av strömmatningskablar.

 

 

IMG 1771

Sträckan ut från Hässleholm kommer att slingra sig fram genom ett stort landskap på vägen mot Finja och Tyringe.

 

 

IMG 1778

Halva bangården i Hässleholm och det nya uppställningsmagasinet bakom.

 

 

IMG 1779

Många hus blir det. Idag är 86 hus färdiga och står i lager för att sättas ut på anläggningen när alla miljöer är återuppbyggda.

 

 

 

Tågmagasinet under/bakom stationen i Hässleholm är nu lagt. Nu ska det dit ett antal växelmotorer. Ett av ställverken är återmonterade och nu ska det kopplas ledningar och återanslutas mängder av elektronik.

IMG 1738

Här ses ställverket med elektroniken för personbangården i Hässleholm.

 

IMG 1735

Genom trädgården? Nja spåret mot Helsingborg rättas nu som som det ska vara. Kurvan är tvärare än det gick att göra tidigare. Nu svänger det rätt med alla växlar och korsningsväxlar som det en gång såg ut.

 

IMG 1725

Inkommande spår till magasinet.

 

IMG 1727

Lite längre söderut mot Sösdala.

 

IMG 1733

"Kristianstadbron" från ett annat håll. Den slingrande passagen som kommer att gå lite högre syns tydligare nu.

 

IMG 1744 1

Ännu en byggnad är klar. Vankiva station, eller hållplats. Stor är den inte i alla fall. Troligen den minsta på anläggningen med sina 14 cm.

 

 

 

 

Båda broarna på plats. Den nya närmast i bild. En typisk svensk bro. Notera storleken. Rc-loket ser ganska litet ut när skalan är rätt.

IMG 1638

En typisk svensk fackverksbro. Notera bågbron i bakgrunden. Förebilden fanns utanför Kristianstad fram till för ett tag sedan.

I ravinen slingrar sig dubbelspåret från Sösdala in i magasinet som kunnat läsas om i andra inlägg. Nåja, landskap är kanske för mycket att säga ännu. Men det går fort framåt för byggarna nu. Sträckan har provkörts med "besvärliga" lok och vagnar utan problem.

 

Då var det klart. Åtminstone halva uppställningsmagasinet. Rälsen går nu att köra på. Nu är det dags för montage av massor med växelmototer.

IMG 1643

Växla in på rätt spår för uppställning. Varje linje har två uppställningsspår bredvid varandra. Längre bort blir det samma fördelning vilket gör att fyra väntande tåg kan stå i magasinet på både upp- och nerspår. Varje tåg som ska parkeras kan ha en totallängd på 270 cm. Samma längd som de flesta stationer kan hantera.

 

IMG 1645

Många spår blir det. Men det behövs för mellanlagring av rullande tåg.

 

 

Vad sker på sommaren och i semestertider. Jo massor. Bygget fortsätter och medlemmarna går omlott med semestrar och tid för återställandet av anläggningen.

Här ses arbetet med att lägga ny räls för det uppställningsmagasin som kommer att ge längre körtider på anläggningen. Helt enkelt ett magasin för väntande tåg på banan.

Magasinet täcker två av huvudsträckorna som är åtskillda åt.

IMG 1488

Magasinets alla spår snart lagda.

 

IMG 1489

Alla spåren kommer att döljas av stationen och en fondvägg när det är klart.

 

IMG 1499

Bakom stationen sker mycket arbete just nu.

 

IMG 1495

Åfåran vid viadukten snart klar för målning och slutarbete.

 

IMG 1493

Närbild på viadukten vid Tormestorp som nu har sin plats i landskapet.

 

Öppetdagar

ti on to fr
1
2
3
4
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

EU-flaggaEuropeiskajordbruksfondenfärg

leader1

 

25 000:e besökaren inräknad

Lördagens visning blev ett firande - av den 25 000:e besökaren sendan invigningen i november...

Vilken succé - nytt…

Vad ska man säga om arrangemanget tillsammans med Swebrick Syd? Jo en fantastisk succé. 1600 besökare...

Vad väntar han på?

Ja det kan man undra på? Mannen som sitter i Finja och verkar njuta av...

Tåg och sol i…

Helgens öppethållande med visning är över och tågen rullade för fullt. Nästan 400 intresserade besökare som såg anläggningen, fikade...

Program 2017

Vi är inne i 2017 nu och årets program har en del nyheter. 1) Vi kommer...

Mellandagsvisning 2016

Tack alla mellandagslediga för idag. Över 400 personer besökte oss och såg anläggningen samt den N-skalebana...

Efter en visningshelg

Så var en helg med öppet och tågkörning i 12 timmar över. Vad sker då? Jo...

Tack till alla

Ett stort tack för den fantastiska succéhelgen med Tågmarknaden.   Tack till alla utställare, försäljare, föreningar, enskillda personer...